INTERPRETACIÓ
DE LES ESCENES PINTADES
|
Tot ex-vot amaga tres moments immutables: el primer
és el moment en què l'home admet la seva impotència
per resoldre el fet que està vivint, el segon és el
que implora ajut a la divinitat fent-li la prometença i,
el tercer, el de l'acompliment d'aquest vot.
|
|
|
|
En el retauló queden pintats els dos primers
moments, i el tercer queda palès en el moment en que la presentalla
llueix al cambril del sant o de la verge de torn.
No sempre però queden tan clars els tres
moments. De vegades només s'escenifica el moment del perill
en que l'home té la necessitat d'implorar ajunt a la divinitat;
d'altres, només es veu el moment d'implorar que també
es pot interpretar com a moment d'acció de gràcies
pel bé rebut.Tot ex-vot amaga una història, una tragèdia
que molts cops desconeixem, bé perquè qui l'ha feta
pintar no vol que es conegui, bé perquè la història
és massa complexa per poder-la plasmar al retauló,
o bé perquè el pintor no té la tècnica
ni els recursos necessaris per poder narrar-la més explícitament.
A partir d'aquest punt podríem agrupar
els ex-vots en cinc grans grups.
|
Retaulons on només es
veu l'orant.
Aquí l'orant pot estar donant gràcies
per un bé rebut, però també podria representar
el moment d'implorar l'ajut diví. Al darrere no hi ha cap
tipus de paisatge. És a finals del segle XIX quan es comença
a pintar el segon terme. Fins aquesta data només es pinta
l'essencial. En el ratauló de la dreta podríem dir
que es vol mantenir l'anonimat del fet.
|
|
Retaulons on es veu l'orant i darrere un paisatge,
rural o urbà.
En retaulons de finals del segle XIX ençà,
la pintura del darrere podria ser circunstancial, aliena al fet
pel qual es regracia al sant, però també podria ser
el motiu de l'ex-vot ja que és molt possible i probable que
el motiu del prec fós una collita malmesa, uns arbres que
han sofert les inclemències del temps, en fi, una futura
collita possiblement perduda o algun altre motiu que es pogués
confondre amb un paisatge.
|
|
Retaulons on es veu l'orant i
l'escena que ha donat peu a l'ofrena.
En aquest cas la interpretació generalment
és més fàcil, però no infal·lible.
En l'escena humana es diferencien dues parts: la de l'orant que
implora el favor del sant i la de l'escena motiu del prec. Moltes
vegades el personatge que implora el do, també surt en l'escena
motiu de la demanda, com es pot veure en l'exvot de l'esquerra.
|
|
d.- Retaulons on només s'escenifica la
desgràcia.
En aquest cas, com en l'anterior, en l'escena podem
interpretar la desgràcia que ha motivat l'ex-vot. En el cas
del de la dreta dues mules que estaven llaurant s'han ferit amb
l'arada. El pagès intenta controlar-les mentre les dones
s'apropen amb mocadors a la mà per guarir-les.
|
|
Retaulons on hi ha l'estampa
del sant i/o un escrit.
Aquest grup seria una mena de calaix de sastre on
vindrien a parar tots aquells ex-vots que no tenen cabuda en els
altres apartats, però bàsicament són aquells
en que només apareix el sant, pintat o en estampa, o bé
amb un escrit donant gràcies. Cal tenir present que amb l'aparició
de la fotografia, poc a poc s'ha anat deixant de banda la pintura
i s'ha passat a la fotografia del beneficiat i, de vegades, amb
una explicació del succés.
|
|